inspiration och hunden

Nu vet jag vad jag ska ha bloggen till! Inspiration. Vad har inspirerat mig? Kan det inspirera någon annan? Dig? Bra att ha och gå tillbaka till när kropp, händer, hjärna och hjärta skriker efter intryck för att kunna skapa, för att kunna uttrycka. För på insidan av utsidan finns det alltid någonting som vill komma ut. Men ibland behöver det lite hjälp att komma förbi det där mörka och sega som hindrar fantasin.

Nå, första inspirationen:
Idag var jag och fixade i mamma och pappas trädgård. Det var sol och grönt. Jord under naglarna och rispor på armarna. Det sög i mina händer efter natur och själen blev lugn. Läser just nu en mycket bra bok där skogen är så verklig (tack Emma!). Behöver natur och jord just nu...

 

Vattensörpa och sura lingon. Fjädrar i mossan, spretiga, utan lukt. Vattenvärk i magen, blöta tassar i myren. Lunka på, lunka på, segt och surt. Tugga fjäder, suga ben. Vattendropp på nosen, solsuck och bukvärk. Traska och tassa. Huka sig med buken mot snön. Lunka igen med nosen i backen.


Luktlöst vatten. Smältvatten. Svältvatten.

Månen kryper på skogen. Natten är inte tyst. Den sorlar och rinner, den piper och prasslar. Opp och gå över fläckiga marken. Oro i kroppen, oro i skogen. Fläckar av månljus och snö, fläckar av skugga och svart myrjord.


Spretande grenar, tassar och klor. Hukande stubbar med ryggragg och öron. Sovande stenryggar. Sova tryckt mot fuktiga lavar, stenfrusen och yr. Irrprickar för ögonen. Hungervärk och domnande rädsla. Sova bort. Sova in i solen. Suga soltissarna. Ljumma bort. Suga. Suga värmen.

 

(Ur Kerstin Ekman Hunden)


Kommentarer
Postat av: Helena

Vad mysigt! Du kan få komma hit o rensa lite med om du vill! :) Följ med Mamma o pappa hit i helgen o gå på kopparbergsmarken vet jag!

2009-09-21 @ 10:38:53
URL: http://busellasmamma.blogg.se/
Postat av: Femma

Vad bra att du hittat syftet & att du gillar boken.

Älskar dig!

2009-09-22 @ 10:00:46
Postat av: Hanna

Helena:

Jo jag tänkte fara med och gå på marknad. Om det är bra väder så vill jag gärna rensa lite. Får jag forsla bort det med fyrhjulingen? :)



Femma:

Ja, det är skönt att ha bloggen till nåt mer konkret, istället för "kära dagbok"... Älskar boken och dig!

2009-09-22 @ 14:40:53
URL: http://mannagrynshanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback